Hej! Nu skall jag börja blogga om flyg - mitt stora intresse sedan 60-talet. Jag har under många år skapat hemsidor på nätet som följs av många likasinnade.

Som tonåring drömde jag om att bli pilot men det var svårare än jag trodde att bli antagen till  Krigsflygskolan som då var Försvarsmaktens flygskola förlagt till  F5 på Ljungbyheds flygplats i Skåne. Efter två försök med olika tester insåg jag att min dröm inte skulle uppfyllas.


Varför ger jag mig nu in på det här med att blogga. Jag har under åren som gått dokumenterat på nätet om diverse flygbolag från 1960-talets början. Jag har haft många glada tillrop om att ge ut en bok om dessa i första han gamla charterflygbolag från 60-talets början då det började bli möjligt för många att att "se världen" utan att det skulle kosta en förmögenhet. Vid den tiden var det solresor till Rimini och den adriatiska kusten på Italiens östsida, Mallorca och Kanarieöarna som lockade många turister.

Det fanns många lycksökare inom den nya möjligheten att starta charterflygbolag med begagnade flygplan. Jetåldern hade precis börjat och stora flygbolag kom att sälja sina propellerplan för att vara "med på plan"  med att erbjuda kortare och bekvämare flygtider på avlägsna destinationer. Flygtiden med jet, t.ex Douglas DC-8 till Kanarieöarna förkortades med 5 timmar mot en Douglas DC-7 med ca elva timmar från Stockholm till Las Palmas.

I dag finns inga av dessa charterflygbolag från 60-talets början kvar,  möjligtvis Scanair som har bytt ägare, namn i flera omgångar fram till idag Thomas Cook Airlines.